onsdag 23 april 2014

Boken -#54

Idag är det den så kallade Världsbokdagen  Dagen instiftades av Unesco 1995, för att uppmärksamma boken och upphovsrätten. För några dagar sedan skrev jag ju om hur viktigt jag tycker att det är med litteraturläsning. Och i synnerhet i förskolan.Därför tycker jag att boken är värd att lyftas alla veckans dagar.  

Det har varit roligt att följa hashtagen #världsbokdagen på twitter under dagen. Där har människor med ord och/eller bild delat med sig av hur de har uppmärksammat dagen. Många jag följer arbetar själva i skola eller förskola, och utifrån deras tweets har jag förstått att dagen har uppmärksammats i en hel del skolor. Det tycker jag är roligt.  

För mig har läsandet på senare tid handlat om att läsa barnböcker för egna eller andras barn, eller att läsa facklitteratur med barnfokus (Just nu om normer, likabehandling och värdegrund.). Mitt eget skönlitterära läsande går i perioder. Jag hoppas nästa period kommer snart. Då ska jag kanske läsa om någon gammal favorit (Donna Tartts Den hemliga historien?) eller ge mig på något jag inte läst tidigare (Alice Munro, kanske?)

Vilken är din favoritbok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar