torsdag 6 mars 2014

Litteraturkanon i förskolan - #6

Idag gick jag igenom utbudet av barnböcker på min arbetsplats. Det var inte särskilt upplyftande. Böckerna var gamla, slitna och få. Gamla böcker är förstås inte dåliga per definition. Men i många av de böcker jag fann var bilderna så fruktansvärt fula och innehållet gammalmodigt. Som tur är - men kanske bidragande orsak till att lite resurser hittills lagts på böcker  - så ligger min arbetsplats granne med ett bibliotek| som nyttjas flitigt av alla barngrupper.

Bibliotek är verkligen fina samhällsresurser. Det lokala biblioteket är litet, men utbudet av böcker är ändå stort och bibliotekarierna är kunniga och hjälpsamma. Det är så fantastiskt. Och gratis!

Men min arbetsplats utbud av böcker ska ändå uppdateras och inköp ska göras (även om vi kommer att fortsätta besöka det lokala biblioteket.) Jag menar att det måste finnas ett vettigt grundutbud. Vid inköpen ska hänsyn tas utifrån olika perspektiv, exempelvis likabehandling, interkulturalitet, normkritik etc.

Vilken / vilka böcker tycker du ska finnas i en litteraturkanon i förskolan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar