lördag 8 mars 2014

Fem funderingar om feminism - #8

Idag, den 8 mars, är det internationella kvinnodagen.  Det är ett tillfälle så gott som något att publicera ett inlägg om feminism. Enligt Nordiska museet har internationella kvinnodagen uppmärksammats sedan 1977, på initiativ av FN. Från början förknippades dagen med vänsterrörelsen, men idag ses dagen mer som ett tillfälle att lyfta jämställdhetsfrågor oavsett ideologisk utgångspunkt. 

Första delen av bloggutmaningen "10 inlägg om feminism" hittar du här. Här nedan följer ytterligare fem reflektioner:

6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är...
..att människor har så olika bild av vad feminism egentligen är. Jag vill inte försvara eller förklara varför jag är feminist. Jag vill att det ska vara självklart för alla.

7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
Fem feministiska förebilder. Jag inser att jag inte ens har funderat över om jag har en feministisk förebild. Hm. Hur kommer det sig? Finns det ingen? Jo, säkert. Syns feminismen för lite? Ja, troligen. 

Jag skulle säga att jag inspireras mest av de människor jag möter i vardagen, som agerar utifrån feministiska och normkritiska värderingar - där ett feminstiskt ställningstagande har gjorts med självklarhet.

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
Solklart. Alla människors lika värde. 

9. Så syns feminismen i min vardag
Jag hoppas att den syns genom mitt sätt att agera, både privat och i mitt yrke. Jag räds inte för  diskussion, men tror att agerande förändrar mer. 

10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism
 Ambjörnsson (2011):  Rosa - den farliga färgen 
En bok om vad det är som gör att färgen rosa är så laddad

Beverley Skeggs (1997): Att bli respektabel
En bok om hur respektabilitet påverkar hur vi talar, vem vi talar med, hur vi klassificerar andra och oss själva, 

Diana Mulinari, Paulina des los Reyes (2005) : Intersektionalitet - kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap.
En bok om makt i sociala relationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar